Wednesday, March 9, 2011

Senyap bukan bererti kalah...



Yup,,.senyap bukan bererti kalah..Mana kita tahu,when i'm prefer to keep quiet,kehidupan akan rasa lebih tenang..Tenang dari anasir-anasir yang kita sendiri tidak tahu,dari diri kita sendri atau dari orang2 sekeliling..

Buat yang dihormati,.
Aku dedikasikan sebuah sajak ini khas untuk Benz...
(maaflah kalau xseberapa)

Benz,
Andai begini akhirnya persahabatan kita..
Andai begini titik2 akhir perjuangan kita..
Aku redha dengan takdir yang menimpa..

Hampir 4 tahun,.
kita bersama2 dalam menyelesaikan satu misi,,
dalam memperjuangkan 1visi..
kenangan pahit & manis
antara Benz,aku & dia
benar2 tercipta
untuk dijadikan sebagai sejarah kehidupan..

Walaupun aku bukanlah insan yang hebat seperti kau...
mampu berkata2 dihadapan orang...
Mampu menarik hati sicomel lotey,
namun begitu...
aku sentiasa menyokong perjuangan kau dari belakang
bersama kwn2 yang lain..
kerna apa..
kata2 semangat itu penting,
bagi melahirkan satu jemaah yang cukup hebat..

Buat Benz yang aku kagumi..
Diri ini tidak diminta untuk disayangi,
apalagi untuk dibenci...
Bahkan cukuplah sekadar untuk dijadikan teman bicara..
seperti teman2 yang lain...

Niat di hati untuk berbaik..
Jauh sekali untuk memijak kepala..
Apakan daya..
Segala2nya tidak kena...
Redha dengan apa terjadi...

Duhai Benz,
Cerita lama..Kisah lalu...
Cukuplah sekadar kenangan..
Aku sama sekali tidak mahu mengungkit kisah dahulu,
yang mungkin dapat memberi kesakitan kepada beberapa pihak..
aku mungkin silap..
menerimamu dahulu...
akan tetapi..
"manusia"...always do mistake...
even..he's the best person...
so..aku jadikan ia sebagai asam garam kehidupan..

Aku terima dengan apa yang terjadi..
tapi..apa yang aku fikirkan..
walaupun dia adalah orang penting bagimu..
cukuplah...
hanya kita sahaja yang berbicara....or say.."we need talk"..
berbicara seperti orang hebat..
pasti segalanya juga akan menjadi hebat...
kerana apa..
kerana ia lahir dari insan yang hebat..

aku menyokong dengan kata2 ******..
"Kita perlu menegur antara satu sama lain,
tapi teguran itu perlulah dengan hikmahnya.."
aku menyokong & pasti anda juga menyokong...
Kerna aku sendri..
Tidak suka dimalukan dihadapn org ramai...
Mencuba untuk menjadi seorang yang berani..!!
berani untuk berhadapan tentang perkara yang benar....

Aku tidak perlukan perlian..
aku tidak inginkan umpatan..
serta kutukan dari kau yang kau sendiri mengingatkan aku tentang hal ini
Apa yang aku mahu...
hanyalah keikhlasan hati kau untuk menegur.,
menegur kesalahan yang telah aku lakukan,
dengan cara yang baik...
tapi kau sia-siakannya

Selepas berapa tahun kita membina jambatan per*****..
akhirnya...
di saat2 akhir perjuangan bersama,
ia roboh juga..
Roboh kerana tidak pernah disertai dengan
konkrit-konkrit keikhlasan & persefahaman,
malah dibasahi dengan ketidak puas hatian & berlumba2..

Mengapa perlu begitu.??
Mengapa tidak pernah diberikan peluang utk berubah..
mengapa perlu dipertikaikan berapa banyak lafaz itu disampaikan..
mengapa.??
Anda sendiri,jika ingin berubah..
pasti mahukan semangat dari orang lain...
Bukannya kritikan yang akan menjatuhkan semula diri anda..
Dan apabila jatuh,pasti kita mahu bangun semula.
Dan ia perlukan masa yang benar2 cukup...
Anda perlu mengerti itu wahai Benz..

Benz..
aku redha dengan segala yang berlaku..
Dari kita terus membenci & menunjukkan kehebatan masing2,
"I go first",,
aku pergi mengundur diri..
Aku tidak mahu orang lain mengetahui,
apa yang dibicarakan selama ini adalah diri kami sendiri..
Biarlah aku pergi,mengelakkan kebencian dalam hati...
Namun begitu..
aku sentiasa menyokong kau dari jauh..
mendoakan kau & teman2 kau berjaya mengharungi cabaran,
cabaran kehidupan...
Maafkan andai sepanjang perkenalan ini,
kata2 ku banyak mengguris perasaan,
melukakan banyak hati2 yang tercalar...
walaupun seindah bicara,..(",)

.........................

(macam bukan sajak tapi,xpelah..its better than nothing)
mengkritik Benz ini memang sukar,Justeru,mulakan kritikan
dengan sisi-sisi yang positif @ dengan perkara yang disepakati,
kemudian berbicaralah dengan bahasa yang indah,
jangan lupa akhiri kritikan dengan senyuman dan doa,
supaya hubungan berkekalan dalam redha-Nya..


Sikap sering menegur & membetulkan seseorang dalam semua perkara,
kecil & besar,boleh menyebabkan reputnya tali ukhwah..
Sebaliknya,terimalah kekurangan dgn memaafkan beberapa kesalahan kecil,
dan pura-pura tidak mengetahuinya..

"kalau nk diri tu di hormati,hormatilah org lain jugak..kalu nk diri tu dipandang tinggi,janganlah memandang orang lain dengan pandangan yang rendah walaupun orang itu bukan orang yang penting dalam hidup anda.."

setiap manusia melakukan kesilapan tanpa disedari..tapi,seandai anda mengetahui dia melakukan kesilapan & tidak menegurnya,malah mengutuk & cakap belakang,fikir2kan diri anda sendiri,,jangan fikir anda HEBAT,kerana insan yang hebat itu kadangkal juga melakukan kesilapan yang BESAR...

Berikan peluang pada orang lain untuk berubah..jangan pandang kepada kelemahannya,tapi kuatkanlah dia dengan kekuatannya,,


p/s : kann..aku dah bersajak..haih~ikhlas dari hati,hehe…
huhu..tibe2 tak sabar nak balik johor minggu depan,nak jumpe adik mimin!!
Ops wan,aku jd g knduri ko
and
g penang??
Erkk..
Cepat2 lah kompom kan k..
aku on jer

No comments:

Post a Comment