Saturday, February 26, 2011

...Tidak Boleh Ada Dua Cinta...




Cinta pada Allah akan lahir bagi orang sudah cukup kenal akan Allah.Kerana cinta lahir besebab.Kalau wanita cinta pada lelaki kerana kayanya,baiknya,hensemnya dan sebaginya maka bagi mereka yang berakal akan rase lebih patut dicurahkan rasa cinta pada Allah kerana segalanya kenikmatan itu datangnya dari Allah.

Ibu bapa suami isteri sahabt handai dan sesiapa sahaja yang mengasihi dan mncintai kita hakikatnya itu semua datang dari Allah.Kebaikan kemewahan dan kecintaan yang diberikan itupun atas rahmat dan kasihan belas Allah pada kita.Sehinngga Allah izinkan makhlukNYA yang lainnya cinta pada kita.Walhal Allah izinkan makhluknya yang lainnya cinta pada kita.Walhal Allah bila2 masa boleh menarik rasa itu dari hati orang2 tadi kalau Allah mahu..

Allah yang mnciptakan kita,kemudian diberinya kite berbagai2 nikmat sprti sihat,gmbira dan macam2 lagi.Samada kita ingat padaNYA ataupun masa kita lalai,tetap diberiNYA nikmat2 itu..Begitulah,kebaikan Allah pada kita terlalu banyak..

‘KALAU KAMU MAHU MENGHITUNG NIKMAT2  ALLAH,NESCAYA KAMU TAK TERHITUNG’

Besar sungguh jasa Allah dari menciptakan,menghidupkan dan memberi rezeki,suami isteri,rumah dan macam2 lagi yang dengannya kita lalui dgn aman bahagia.Alangkah biadapnya kita kalau segala pemberian Allah itu kita ambil tapi lupa untuk ucapkan terima kasih,lupa pada yang memberi.Walhal,Allah boleh saja menyusah dan menyenangkan kite dengan kehendakNYA..hebat sungguh.

Oleh itu orang yang betul kenal dan beradab,dia malu pada Allah.Malah kerana malunya itu dia tidak nmpak yang lain lebih hebat dari Allah.Cintanya tertumpu pada Allah dan penyerahan pada diri Allah sungguh2!.Setiap saat menanggung rindu lalu masanya dihabiskan untuk berbisik2 dengan kekasihnya..
.
‘JIKA KAU BERIKAN HATIMU ATAUPUN CINTAMU PADA MANUSIA NESCAYA DIA AKAN MEROBEK2 KAN NYA TAPI KALAU HATI YANG PECAH ITU DIBERIKAN KEPADA ALLAH NESCAYA DICANTUM CANTUMKAN OLEH NYA’

Jadi seorang yang bijak dan beradab akan meletakkan kecintaan yang besar pada Allah,pada Rasulullah barulah pada makhluk2 lain disampingNYA..Itulah perletakan cinta yang betul dan menguntungkan didunia dan juga diakhirat.Itulah dia cinta kita kepada Allah SWT yang patut kita letakkan yang..akan menghantarkan kita ke syurgaNYA...

Ada banyak persoalan melingkari kehidupan kita,baik masalh peribadi kerja atau lebih besar dari tu..kita boleh mengatasinya melalui kecerdasan akal,fizikal..namun tidak ada yang paling ampuh selain meminta pertolongan Allah dikeheningan malam:’(.. (qiumullail)
Allah tidak pernah berjanji..bahawa...

LANGIT SELAMANYA AKAN BERWARNA BIRU,BUNGA SELAMANYA AKAN MEKAR KEPADA SATU ARAH TERTENTU,MATAHARI AKAN SELALU BERSINAR TANPA HUJAN,KESENANGAN AKAN DATANG TANPA KESEDIHAN DAN KEDAMAIAN AKAN DATANG TANPA PENDERITAAN..

Tetapi...

Allah berjanji bahawa akan ada kekuatan datang setiap hari,istirahat bagi yang bekerja,cahaya bagi yang berjalan di jalanNYA..Kebahagiaan akan datang setelah banyaknya dugaan dan rintangan,bantuanNYA akan datang secara berterusan.Dia akan terus mengasihi kita tanpa henti,cintaNYA akan kekal abadi..Mengapa pertolongan Allah??fikirlah...kerana tidak ada satu masalah pon terjadi kecuali atas izin DIA kerana semua ada dalam genggamanNYA..

Aku sabar sepanjang jalan....salam.

No comments:

Post a Comment